Vadå sova?

I allting som jag gör är jag en periodare, jag har problem till och med att somna i perioder. Ibland i längre perioder såsom veckor och månader men ibland ack så underbart endast under ett par nätter i följd vilket är ack så sällan.

Den sista tiden har det blivit löjligare än vanligt jag har somnat i ganska så normal tid, dvs vid ungefär midnatt eller kanske en timme tidigare har jag varit så trött att jag gått och lagt. Sedan ligger jag och gäspar käkleden ur led i sängen, ögonen rinner av trötthet men jag kan bara inte somna. När jag väl somnar efter en timmes vridande och rullande i sängen kommer då äntligen sömnen. Sedan sover jag en timme eller två och vaknar igen och kan inte för allt i världen somna om. Jag har försökt att titta på tv och filmer, att läsa böcker tills ögonen kanske inte direkt blöder men det känns i alla fall som det, de orkar bara inte vara öppna längre men jag kan fortfarande inte somna om.

Jag har suttit med datorn och skrivit, fastän jag inte orkat med det lika mycket på sistone som i vanliga fall tills ögonen inte hålls uppe ens med tändstickor men jag kana bara inte somna om. Det är inte så att jag direkt har något att oroa mig för, mer än att vi alltid har det så jävla svårt att få ihop det ekonomiskt, och det fastän det är något som man kanske skulle vaka över så har det varit så länge så att det varken gör till eller ifrån i dettas sammanhang. Då äntligen då min sambo går upp vid en sex tiden kan jag somna om. Nu förtiden har jag en deadline att vakan varje dag oavsett om jag sovit bra eller inte, annars blir det aldrig något gjort utan då sover jag bara dagarna i ända och sömnlöshetens häxcirkeln bara snurrar fortare och fortare och jag får helt fel dygnsrytm.

Jag har provat med sömntabletter, det funkar ibland, jag somnar in och sover som en död men så känner jag mig såsom en sådan hela dagen efteråt. Det känns som om jag aldrig vaknar och hela huvudet känns som om bomull och hela dagen förflyter i en seg, overklig dimma och inget vettigt blir gjort. Då drömde jag åtminstone inga mardrömmar vilket också periodvis är mycket vanligt. Så jag föredrar att vara utan dem, det kostar bara onödigt med pengar och jag mår bara dåligt. Melatonin har också provats och det funkar till en viss gräns, ibland funkar det ibland inte. Det hjälper mig oftast att somna in men det gör inte att jag sover tillräckligt djupt och det garanterar inte heller att jag sover tillräckligt länge.

Nu när det är vår och solen kommer fram så brukar jag allmänt må bättre än på vintern då det är ruggigt och kallt. Solljuset gör att vi producerar mera melatonin, dvs kroppseget melatonin on inte syntetiskt som jag har på burk, och ju mer melatonin man har desto bättre somnar man in. Vi som är adhd har bara för liten produktion av den varan, det bara är så jag vet. Just nu hoppas jag i alla fall på en lång solig sommar så at jag kanske sover lite bättre än just nu, fast jag misstänker att för mycket ljus har den effekten, åtminstone på mig, att jag inte kan somna då heller. Men att sova 3-4 timmar per dygn håller inte i längden för mig, och kom nu inte och föreslå att jag är bipolär, fastän jag inte kan sova och ligger mest vaken på nätterna har jag ingen ork att göra något kreativt på nätterna när jag är vaken.

Det finns bara en sak att säga, mina sömnproblem är ett stort slöseri med tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0