Jag har en osynlig sambo!

Jaha, återigen en sak som bara kan hända mig och ingen annan.

Jag flyttade för inte så länge sedan in i en ny lägenhet, ifrån den gamla som min dotter också var skriven i tills hon flyttade in i egen, och jag in i en ny mindre, och billigare lägenhet. Som låginkomstagare, eller rättare som en person med låg sjukersättning, så har man ju också rätt till bostadsbidrag. Vilket jag hade tills jag bytte lägenhet.

Nu fick jag ett beslut på att jag inte får något bostadsbidrag eftersom jag är sammanboende. ?!?
Förlåt, men vad? Vem bor i min lägenhet utan att jag ser denna personen? En osynlig sambo?!?

Jodå, det påstår i alla fall Försäkringskassan, att jag har en sambo. Men hur, vad??

Det visade sig efter nogranna undersökningar och otaliga telefonsamtal till diverse instanser, att förre hyresgästen aldrig brydde sig om att göra någon som helst adressändring. Inte till posten, eftersom jag i lång tid fick hit hans post tills jag en dag stötte på brevbäraren och påpekade detta för honom. Inte heller till folkbokföringen eftersom han "bor kvar" här, hos mig, enligt deras register. På min adress, i min lägenhet. Och att få ändring i ett register har tidigare visat sig att vara näst intill omöjligt fastän man haft bevis.

Man är ju oskyldig tills motsatsen har bevisats, men nu är jag skyldig utan att ha gjort något.

Och hur skall jag nu kunna bevisa att jag faktiskt bor ensam?!?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0