En helvetes tråkig jul

Ja i år var det sannerligen en alldeles otroligt tråkig jul, en rent ut sagt helvetes tråkig jul när allt kom omkring.

Innan jul försökte jag få reda på vad jul betyder för min kära dotter, vad det är som gör julen för henne och fick till slut reda på vad det var, julskinka och julgran, inte ens Kalle Anka var något att ta i beräkning för julstämningen. Eftersom det nu bara skulle bli vi tre till jul, eftersom vår familj numera bara består av min kära dotter, våran lilla katt och jag själv tyckte jag att efter flytten ville jag inte ha någon gran. Ville inte sitta uppe och vakta granen ett helt dygn, bättre nästa år när hon är lite äldre och förhoppningsvis inte lika envis längre, katten alltså. Och det skulle också vara ekonomiskt bättre, spara de pengar som man slänger ner ifrån balkongen efter Trettondagen till bättre ändamål.

Dottern lovade att vi hjälpa till med förberedelserna och införskaffandet av allt nödvändigt för julen. När hon skulle dekorera tyckte hon att vi bara hade så tråkiga juldekorationer och att vi borde köpa nya. När jag föreslog en tur in till stan för att köpa nya hade hon trots allt inte tid, skulle ut med någon kompis. Och så kom då dagen före doppare-dagen, då fröken meddelade att hon tänkte åka till en kompis i en närliggande stad men att hon skulle komma hem tidigt. Sent på kvällen dök hon upp, sur som bara den och jag orkade inte bråka. Vi hade inte handlat det vi skulle, inga julklappar till kusinerna, inget. På julafton sov fröken till lång in på eftermiddagen efter att ha tillbringat hela natten surfandes och sedan när hon vaknade efter Kalle Anka bråkades det om allt. Kvällen och natten fördjupade hon sig återigen i surfandet med hjälp av grannens trådlösa abonnemang, sov till eftermiddagen och klagade på att julen var så tråkig. Jag frågade att om den nu var så tråkig, varför hade hon inte gjort något åt saken när hon hade kunnat det. Så vi bråkade tills jag sa åt henne att försvinna. Och det gjorde hon, jag orkar inte försöka mer just nu.

Här har jag suttit ensam med bara katten som sällskap, min kära dotter som ville ha jul och fira den hemma istället för att fira den hos kusinerna, som jag föreslog, sov bort hela julen. Jag vet att dottern inte fattar hur mycket tid och arbete som krävs för att få julen till stånd, och nu ser hon att gör hon inget blir det inget. Sakerna som fattades var de som hon brukar göra varje jul, men som hon inte brytt sig om att göra. Dekorera apelsiner med nejlikor, baka pepparkakor, göra senap osv…det hon alltid gör och lite till skulle ha gjort för första gången i jul.

För mig hade det varit roligare med en ”ingen jul” nu i år igen, då hade jag sluppit bli så besviken som jag nu blev och jaga bara hoppas att det här lärde både mig och min dotter något.

Just nu vet jag bara inte vad, jag är bara så ledsen och besviken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0