Vår igen.

Jaha, nu är våren här och just nu har jag inte svårt för att somna, utan istället tvärtom. Ibland verkas det som om det är allt jag inte sov på vintern som skall tas igen och jag skulle bara kunna sova dygnet runt.

Nej så illa är det kanske inte men jag är i alla fall trött, trött och orkar inget. Det är allergierna som börjar göra sig allmänt kända så det är bara att komma ihåg att börja ta sina antihistaminer igen. Det är trevligt att se solen igen, jag mår mycket bättre igen fastän det är jobbigt med all pollen som dyker upp i samband med det. Samtidigt blir min hud dålig av all sol, den första vårsolen brukar alltid få den att blomma upp extra fint. Alla finnar som jag slapp som tonåring har jag nu i vuxen ålder haft tusen gånger om, varje vår. Huden är torr och kliar något fasligt och inget hjälper mer än just för stunden, har alla möjliga salvor och krämer att smeta in för fukt men utan synbara resultat.

En liten förkylning så här på vårkanten kan vara ack så irriterande, men i kombination med pollenallergin kan den vara ödesdiger. Ännu så länge har jag inte utvecklat några värre symptom mer än torr skrällande hosta, vilket är ett tecken på bronkit ifall det fortsätter lite till. Och den lilla förkylningen som gick över till en fullslagen influensa härom veckan var inte rolig. Inget vidare att vara tvungen att ligga inne när vädret har varit så vackert. Att hela tiden frysa och nysa är inget vidare, och att samtidigt också frysa gör det hela extra läckert och trevligt. Näsan bara rinner snor djupt ner i halsen, och det verkar samlas klumpar precis bakom sköldkörteln som jag har svårt för att få lossna. hur jag än hostar Gommen kliar och jag är hela tiden illamående. Ena stunden bara lackar svetten av mig tills jag fryser som aldrig förr. Kamomill-té och honung känns redan så uttjatat, jag orkar inte dricka det mer fastän jag vet att det hjälper om jag bara orkar hålla på att dricka det tillräckligt länge.

Extra kul är det då nu med säsongen med alla skolavslutningar, konfirmationer och examen gör sitt intåg och som man bara måste närvara vid och dessutom vara representativ på, och så har man bara kliande röda kanin ögon. Huden är blossande röd och kliar något vidunderligt och man känner sig som en fet padda men klumpfötter. Ovanpå detta är sedan en vecka med extra riklig mens som lax på löken, (eller var det lök på laxen?!?) jag känner mig som en uppsvullen, slaktad gris.

Det bara flödar över och fastän jag nu haft mens i snart trettio år så verkar det ibland som om det är första gången jag har mens eftersom ingen binda eller tampong tycks sitta rätt och alla kläder bara blir blodiga. Tre par trosor och två par träningsbyxor att tvätta i kallt vatten, och det bara idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0